Milieuzone in Rotterdam zorgt voor meer vervuiling

Sinds 1 januari 2020 is er een milieuzone ingevoerd voor vrachtauto’s met een emissieklasse 3 of lager in Rotterdam. Dit betekent dat vrachtauto’s met een emissieklasse 3 of lager de binnenstad van Rotterdam niet in mag. Doe je dit wel: dan krijg je een boete van €95,00 plus €9,00 administratiekosten. Voorheen gold dit ook voor personenauto’s, maar gelukkig heeft de gemeente Rotterdam dat inmiddels teruggetrokken.  

‘Schoner’ Rotterdam na invoering milieuzone 

De milieuzone is ingevoerd om de stad te beschermen tegen vervuilde auto’s. Maar wat nou als je ín de milieuzone moet zijn? Wat nou als je als leverancier je producten af moet leveren in het populairste café van Rotterdam (gelegen midden in de binnenstad)? Het antwoord luidt als volgt: rijd maar om. Alsof dát niet vervuilend is voor de stad én de omliggende steden en dorpen. Dat de snelste route belemmerd wordt door de milieuzone (om vervuiling tegen te gaan) en dat je dan vervolgens meerdere kilometers om moet rijden om op de bestemming te komen. Klinkt alsof erover nagedacht is hé? Het beste moet namelijk nog komen: de resultaten van een ‘schonere’ stad zijn sinds de invoering van de milieuzone beter dan ooit! Maar de resultaten van de omliggende steden en dorpen worden niet getoond omdat daar de vervuiling juist is gestegen. Maar hé: dat is niet het probleem van Rotterdam.  

Figuur 1: Kleinere plaatsen hebben hogere uitstoot ten opzichte van grotere steden. Dit toont aan dat er meer verkeer in kleine plaatsen doorstroomt.

Dikke boete

En dan nog een ding: hoe wordt dit gehandhaafd? Handhaving vind plaats aan de hand van camera’s en handhavers van de gemeente Rotterdam. Rijd je de stad in en wordt je niet aangehouden door handhaving, is de kans alsnog aanzienlijk groot dat je aan de hand van camera beelden een dikke boete kan ontvangen. Zoals eerder al is vermeld kost het je €95,00 plus €9,00 administratiekosten wanneer je de milieuzone inrijd. Een flinke boete wanneer je je realiseert dat het gemiddelde uurloon van een vrachtwagenchauffeur €13,63 per uur is. Wanneer een vrachtwagenchauffeur per ongeluk de milieuzone inrijdt betekent dit dat hij een dag voor niets heeft gewerkt. Dit zorgt er dus voor dat vrachtwagenchauffeurs liever omrijden dan de boete riskeren, en het omrijden zorgt voor meer vervuiling. 

Conclusie: de milieuzone in Rotterdam zorgt voor meer vervuiling.  

Vond je dit interessant?

Lees dan ook mijn artikel over de woningbranden door zonnepanelen.

Jakob Vreman

Ik zal mijzelf even voorstellen: Jakob Vreman, 24 jaar oud en woonachtig in Culemborg. Hier woon ik samen met mijn huisgenoten/kameraden Kevin en Sam. Tijdens mijn studie Ergotherapie heb ik kennis gemaakt met climatetruth.nl en schreef ik enkele artikelen. Een perfecte en interessante job, die goed te combineren was gedurende mijn studie. Inmiddels ben ik afgestudeerd en houd ik mij in mijn vrije uren nog steeds bezig met het tekstueel afbeelden van feiten voor climatetruth.nl. Om de content van climatetruth.nl goed over te laten komen, confronteer ik de lezers met keiharde cijfers in diagrammen en afbeeldingen. Wanneer het alleen tekstueel uitgelegd staat zal de lezer niet geboeid genoeg zijn.

View All Posts

2 comments on “Milieuzone in Rotterdam zorgt voor meer vervuiling

  1. al die ***** cameras!!!! we worden alleen maar in de gaten gehouden… GELUKKIGG niet waar ik woon hoorr daar ken ik nog wel gewoon over straat!!!!

Geef een reactie